Forslag til hvordan du bruger bogen

Tanken bag de små historier er, at du læser dem højt for dit barn. Og mens du gør det kan du prøve at registrere, hvordan barnet reagerer på selve historien. Det kan også være at barnet finder sig en yndlingshistorie som barnet ofte beder om at få læst igen.

I afsnittet efter historien er der en række spørgsmål som skal hjælpe med at igangsætte en dialog og refleksion. Her vil du sikkert opdage, at barnet har lettere ved at svare på, eller tale om, nogle typers spørgsmål end andres. Der er stadig ikke et facit, og derfor er det heller ikke så vigtigt, at du bliver 100% sikker på, hvilken type barnet er. Men det giver et hint om, hvordan du bliver endnu bedre i stand til at skabe forståelse og gode rammer for kommunikationen med barnet. Og ikke mindst giver det barnet en egen forståelse for og accept af ikke at ligne alle andre, men at være helt okay, som barnet nu er.

Når du læser bogen op – så vil du se at den består af to sammenflettede og forskellige historier. 

Dette har vi tydeliggjort ved hjælp af farver, hvor den blå skrift er en dyrehistorie og den grønne skrift er en historie om mennesker. Historierne skal læses fortløbende og det betyder at du somme tider læser dyrehistorien og efterfølgende skifter over til menneskehistorien. 

Det vigtige er at du læser siderne fortløbende og ikke blot læser den blå eller den grønne historie. Vi har valgt at strukturere bogen på denne måde for at give barnet flere muligheder for genkendelse. I alle menneskehistorier er der også et tema om at begynde i børnehaveklasse. Du kan eventuelt selv vælge at erstatte dette tema med en anden ting, som barnet skal begynde på, (sport, musik, undervisning o.lign.) som kan være svært.

 Desuden er der i alle menneskehistorier beskrevet en fødselsdag, som alle typer oplever meget forskelligt. Dyrene i historierne er naturligvis fiktion og derfor ikke nødvendigvis faktuelt korrekt beskrevet, i forhold til de pågældende dyrs naturlige adfærd, men er blot tænkt som en metafor for typernes adfærd.


Når du har læst historien, er der som tidligere nævnt en boks hvori der er nogle spørgsmål til inspiration og dialog med barnet du læser for.

Slutteligt finder du nogle spørgsmål til dig som læser – spørgsmålene tager udgangspunkt i generel enneagramviden og hjælper til at skabe refleksioner hos dig, den voksne. Husk at det ikke er en facitliste, det er alene til inspiration.

Vær desuden opmærksom på, at det sagtens kan være, at barnet med alderen bliver tydeligere i en bestemt type. Andre børn forbliver i den type, de genkendte fra start.

Hvert kapitel afsluttes med nedenstående punkter som skal hjælpe dig med mere information, forståelse og viden om den enkelte type og derved får du flere nuancer på, hvordan du skaber en endnu bedre kontakt til barnet.

  • Kender du det her, og anerkender du nedenstående behov hos dit barn/barnet?

  • Opsummering

  • Særligt talent

Vores håb er selvfølgelig også, at bogen giver dig og barnet nogle hyggelige stunder sammen.

Det er også muligt at barnet genkender sig selv, en ven, en fra familien eller en situation, der ligner dem fra bogen. 

Måske kan det også vise sig, at barnet kan bruge genkendelsen af eksemplerne fra bogen og dialogen med dig, til at løse konflikter, eller for dem, svære situationer.

Denne bog er som beskrevet ikke en fyldestgørende enneagrambog for børn med alle enneagrammets delementer. Det er en inspirationsbog, som beskriver arketyperne i eventyr/historieformat og vi håber at I får glæde af at læse bogen gentagende gange.

Vi ønsker jer rigtig god fornøjelse.


udgives d. 27/3-24 

Solgte bøger

Sælges i to danske og t0 engelske versioner 

120sider  

JA 

Dansk / Engelsk udgave 

3750+

Fans online